Sociala medier

Cover for Björkstadens Aikidoklubb
299
Björkstadens Aikidoklubb

Björkstadens Aikidoklubb

Björkstadens Aikidoklubb

Stort grattis till er alla som graderade idag! 🎉🈴🙇‍♂️Ni som inte hade möjlighet att komma idag får gradera när vi startar upp i höst igen. Preliminärt 9 september. 今学期、本当におめでとうございます。そしてありがとう。合気道の練習を続ける秋にまたお会いしましょう。皆様にとって本当に良い夏になりますように。本当にありがとう。クリス・レジャープ#umeå #aikido #takemusuaikido #aikikids See MoreSee Less
View on Facebook
Trodde du det var svårt att få tag på reservdelar? Tänk igen.Det fanns en tid då man kunde köpa de vanliga bra-att-ha delarna på OK. Den tiden är förbi. Numera är i princip varenda del special, och det är i princip bara spolarvätskan och luften i ringarna som är universal mellan olika biltillverkare.Strålkastarna på alla nya bilar är slutna enheter med LED-moduler, och varenda kylslang och bromskloss är unik.Det har funnits en lång trend och det är att ha gått mot mer diversitet. En bil kan beställas i en lång rad olika utföranden, och för varje utförande finns en uppsättning unika reservdelar till just den bilmodellen. På en bil har strålkastaren kromad insats, på en annan en extra ljusrand, medan en tredje har blackoutkit. Allt för att få bilen och stå ut och inte se ut som en gammal volvo. Unika bilar säljer och det vet bilfabrikanterna.Resultatet av modellfloran blir dock att mängden reservdelar ökar exponentiellt. Olika kabelstammar för olika utföranden, stolschassien med eller utan massage, läder, vinyl, tyg och olika färger på inredningen. Utöver det databoxar som inte kan programmeras om eller flyttas från en bil till en annan. Ofta på grund av stöldskydd – stulna databoxar ger högre försäkringspremier och färre kunder.Som lök på laxen kom corona och ställde till hela leveranskedjan – en kedja som fortfarande inte återhämtat sig och fortfarande uppvisar stora problem med tillgången på delar. I en modern bil kan det tveklöst sitta bortåt 100 olika datorer som har olika uppgifter. Bara i rattknapparna på en Tesla model S sitter det tre. Två på ena knappen och en på den andra. Chippen är nästan alltid köpta på "öppna marknaden" och inte unika för biltillverkaren – så när chiptillverkaren märker av vikande efterfrågan stängs produktionen ner. Ett nytt bättre mer energisnålt chip har tagits fram och det gamla chippet slutar tillverkas.Detta är en absolut realitet idag och händer varje dag – dvs att chip slutar tillverkas. Och för att vara helt ärlig handlar det inte bara om datorchip, det kan vara vanliga effektkretsar, mosfets, dioder eller high side drivers som bara – poff – försvinner från marknaden, eller får enormt långa ledtider.Ett bra exempel på vad som kan hända när chip försvinner från marknaden är när växellådsdatorerna till GM-lastbilar med Allison-lådor behöver ersättas. En farsot som förr eller senare drabbar alla dessa fordon. Nya boxar går inte att få tag på (och om dom hade varit tillgängliga hade dom inte varit speciellt dyra heller kan tilläggas), och behöver du prompt en begagnad fungerande box säljs dom på ebay för nästan 50.000 SEK… Orsaken? Huvudprocessorn i databoxen tillverkas inte, i alla fall inte just nu. Enligt en stor distributör är det minst 24 veckors ledtid på MPC561MZP56-processorn… och det kan tilläggas att det var ungefär samma ledtid för 6 månader sedan också.Detta är bara ett exempel i mängden. Insatsvarorna till reservdelarna råder det stor brist på, och frågan är – kommer det någonsin nya delar? Det är inte bara chip-brist, utan även brist på vindrutor, katalysatorer, andra typer av databoxar och till och med strålkastare.Syftet med den här texten är inte att göra folk oroliga för tillgången på reservdelar… eller jo förresten, lite, utan för att folk ska förstå komplexiteten. Det är numera legio att folk skrotar bilen för att det inte går att få tag på en vital del. Det kan vara något så löjligt som en fjärrkontroll till startspärren som inte tillverkats på över 10 år. En ABS-modul som inte tillverkas längre, eller en body-dator. Båda enheterna kanske är av typen som inte kan flashas om till en ny bil – en gång ingift – alltid låst till det första fordonet och kan inte monteras om till en annan bil.Just nu ser vi ett stort inflöde av nya bilfabrikat på den svenska marknaden. Ofta asiatiska men även amerikanska fordon från nya tillverkare kommer in. Förbered dig på en kort halveringstid. Förvänta dig inte att det kommer gå att få tag på reservdelar efter 10 år. Den enda kunden som biltillverkaren är intresserad av är den första kunden – de övriga får klara sig självt. Är du ägare nummer 5 är du inte vatten värd.I en tidigare text skrev jag om det faktum att det som kommer "döda" Tesla-bilarna inte kommer bara havererade hjullager eller upprostade karosser, utan bristen på fungerande batterier. Under en tid har tillgången på ersättningsbatterier till Teslas äldsta bilar varit ett problem och under vissa perioder har väntetiden på ett nytt batteripack varit långt. Du får så klart inte ett fabriksnytt pack eftersom tesla inte tillverkar batterier för 10 år gamla bilar längre. Istället får du "rekondade" batterier med beggade celler i som redan rullat 10 000 mil eller mer. Om detta hymlas det inte om, det är allmänt känt – men när tillgången på schyssta celler försvinner så innebär det också att ersättningsbatteripack försvinner. Folk kommer inte skrota teslan för att motorn skär eller det blir hål i golvet utan för att nya batterier inte finns att köpa. Detta ligger dock rätt långt fram i tiden fortfarande, och är inget problem just nu – ens i närheten.Det fenomenet gäller så klart inte bara elbilar utan bensin och dieselbilar i allra högsta grad – om inte ännu mer. Ni som följt mina texter vet att en så enkel sak som ett motorblock till en 2.8CRD motor är i princip omöjligt att uppbringa även om bilen bara är 6-7 år gammal, så problemet är vida spritt.Asiatiska biltillverkare är kända för att klippa tillgången på reservdelar tidigt, och just med tanke på att nya "prestige"-märken är på väg från Kina till Sverige måste folk börja förlika sig med tanken på att en 10 år gammal asiatisk bil (nu bortser vi från de bilar som tillverkas i 1 miljon ex/månad) sannolikt kommer bli svår att reparera efter 10 år. Nya batterier? Haha. Ersättning för skadad strålkastare? Glöm det. En kabelstam som korroderat sönder? Hoppsan, den fanns i 10 olika varianter beroende på om du har med eller utan massagestolar, med eller utan premiumljud eller med eller utan tredje sätesraden etc etc och bara 2 modeller finns kvar på lager .. någonstans. 3 månaders väntetid med bananbåten.När biltillverkarna blir fler, modellerna lika så och varianterna på varje modell blir exponentiellt fler så breder sig reservdelskaoset ut sig.Det är dags för en ny doktrin. 7 år räcker inte för att behålla reservdelstillgången som är lag i USA. Det krävs längre tag. Skall bilarna på riktigt bli miljövänliga måste högre krav ställas på fabrikatörerna. Miniminivån måste vara 10 år på alla delar, möjligtvis med undantag på djupa strukturella delar som rambalkar osv. Utöver det 15 år på kabelstammar, ljusinsatser, databoxar, infotainmentsystem, drivmotorer, batterier, strömbrytare osv. Och slutligen 20 år på hjulupphängning, bromsar, abs sensorer osv. Det är dags att EU ställer krav och stämmer i bäcken. Tror du dom vågar stå upp mot fordonstillverkarna? See MoreSee Less
View on Facebook

Denna webbplats, precis som många andra webbplatser, använder kakor (cookies). Vi använder kakor för att kunna ge dig en bra upplevelse när du besöker vår webbplats. Kakor används även för webbstatistik för att kunna göra förbättringar på webbplatsen. Du kan välja att godkänna att vi använder kakor under ditt besök genom att klicka på “Acceptera”.  Lär dig mer